27.9.2024
Veg- og infrastruktur
,
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
,
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
Etter godt og flott forarbeid fra Rogfast-gjengen vår kunne Velde legge de første lagene med asfalt på rekordprosjektet denne uken. (Foto: Geir Arne Løland, Stangeland Maskin)
MEKJARVIK: Det er ingen tvil om at Rogfast-prosjektet skrider fremover i godt tempo. Per nå har Implenia drevet tunnelen 5767 meter fordelt på to løp, og vi har stått for bortkjøring av masser på sjøfyllingen i Mekjarvik.
Denne uken nådde vi en viktig milepæl på prosjektet da de første lagene med asfalt ble lagt i tunnelen. I denne omgang legger Velde bærelaget på 130 millimeter og bindelaget på 35 millimeter. Slitelaget, det du og jeg skal kjøre på, legges i en annen entreprise og legger 45 millimeter til totalen. I alt vil kjørebanen i rekordtunnelen dermed være på 210 millimeter i tykkelse.
I Stangeland velger vi å kalle dette en milepæl med stor M.
Strekningen som i denne omgang har fått asfalt er på 830 meter. I bærelaget er det lagt cirka 2470 tonn, mens i bindelaget er det lagt 735 tonn. Ni semitrailere, en stor utlegger og to ni-tonns valser har vært i sving under asfalteringen.
22.10.2024
Folk og kompetanse
En oppfatning i samfunnet er at det å være lærling i større bedrifter betyr at du bare blir et nummer i rekken. Det kjenner ikke lærlingkoordinator Kristian Østråt seg igjen i.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
23.9.2024
Anleggsgartner
Private hager og uterom
På en privat adresse i Sandnes har anleggsgartnerne våre nettopp overlevert et nytt og skreddersydd uteområde denne høsten. Her har vi gjort alt fra beplantning, sveising, tømmerarbeid og steinlegging.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.