7.6.2021
Folk og kompetanse
,
7.6.2021
Folk og kompetanse
,
Solen skinner, og stemningen er munter idet årets lærlinger kommer inn dørene på Soma en varm junidag. Uniformen er allerede på, og noen har allerede rukket å få litt sørpe under verneskoene.
Nede fra venstre: Daniel Byberg, Bjørg Helland, Mathias Kvame, Joakim Osland, Mathias Halsne, Christian Fosse, Thomas Meling, Andrea Sandvik. Oppe fra venstre Bjarte Herredsvela, Andreas Askø, Marius Nese, Are Skipstad.
Nå er ungdommen samlet for å gjennomføre lærlinguken, en viktig arena for kultur- og relasjonsbygging. Etter en dag med teori og museumsbesøk tilbringes resten av tiden på Torsteinsfjellet på Sviland. Dette er Stangelands øvingsområde, både for oppstartsuken og ellers i læreperioden og for avlegging av fagprøver.
Det er Kristian Østråt, Jan Oaland, Oluf M. Brand og Henrik Torland som står for det faglige innholdet, og tema som blir gjennomgått er kum- og rørsetting, nivellering, vedlikehold av maskiner og utstyr, digitale systemer og selvsagt maskinkjøring.
– Det er gledelig at vi har fem unge som vil ta fagbrev innen vei- og anleggsfaget, sier Jan Oaland, som er Stangelands rørekspert.
22.10.2024
Folk og kompetanse
En oppfatning i samfunnet er at det å være lærling i større bedrifter betyr at du bare blir et nummer i rekken. Det kjenner ikke lærlingkoordinator Kristian Østråt seg igjen i.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
23.9.2024
Anleggsgartner
Private hager og uterom
På en privat adresse i Sandnes har anleggsgartnerne våre nettopp overlevert et nytt og skreddersydd uteområde denne høsten. Her har vi gjort alt fra beplantning, sveising, tømmerarbeid og steinlegging.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.